איך SaaS ומחשוב ענן משנים את תחום ה- PS

חברות המספקות שירותים מקצועיים ניצבות היום בפני אתגרים לא פשוטים בהיבטי לקוחות, תחרותיות ותפעול. כמו לקוחותיהן, חברות PS ניצבות בפני תחרות מואצת ולחצי עלויות. חברות בתחום שירותי IT מקצועיים ומיקור חוץ של תהליכים עסקיים (BPO) ניצבות בפני ריבוי מתחרים ממגוון ארצות מתפתחות, החותכים מודלים קיימים של תמחור.

חברות מכל גודל וכמעט מכל תחום ניצבות בפני תחרות הולכת וגוברת. בעקבות הגלובליזציה והקדמה הטכנולוגית נעלמים מחסומי כניסה. כיום, התחרות קיימת לא רק עם חברות מקומיות, אלא עם חברות גלובליות מרחבי העולם.

במקביל, האינטרנט מקל על לקוחות למצוא ספקים חדשים היכולים לענות לדרישותיהם מאתרים מרוחקים ובמחיר נמוך יותר. בתגובה, חברות רבות ניצבות בפני אתגרים פיננסיים כתוצאה מחוסר הוודאות הכלכלית של ימינו, ומארגנות מחדש את פעילויותיהן כדי להפחית הוצאות שוטפות וכדי להגן על רווחיותן.

בחברות רבות זה הוביל לצמצום כוח אדם ולהעברת עובדים לעבודה מהבית כדי להקטין עלויות שכר דירה. זה גם אומר הסתמכות רבה יותר על ספקי צד ג', משאבי Offshore ושותפי ערוץ נוספים.

פתרונות טכנולוגיים מסורתיים נכשלו במימוש הבטחות באקלים משתנה במהירות כזו. טכנולוגיות מידע (IT) ויישומים ארגוניים הופכים ליותר ויותר מורכבים ויקרים, כשבמקביל השימוש בהם הפך למעיק ופחות גמיש בהתאמה לתהליכים עסקיים משתנים של חברות.

בארגונים ברמת אנטרפרייז, פתרונות שרת-לקוח מסורתיים נכשלים במענה לצרכים העסקיים המורכבים של לקוחותיהם הגלובליים. בכלכלה של ימינו, ארגונים אלה דורשים גמישות, התאמות מיידיות, וגישה ישירה מתוך פתרונות האוטומציה שלהם, הכל תוך אספקת החזר משמעותי להשקעה (ROI).

תופעת ה-SaaS מקיפה חלופות מחשוב ענן רחבות יותר

במצב זה, חברות רבות שוקלות אימוץ דור חדש של פתרונות מבוססי Web, המוכרים בשם תוכנה-כשירות (SaaS), שכשמו מחליף חבילות תוכנה בשירותי תוכנה מבוססי Web.

כפי שאתרים צרכניים כמו אמזון ו-eBay מספקים מגרש זמין לקניה ולמכירה באופן מקוון, כך פתרונות SaaS מקלים על חברות לבצע את הפונקציות העסקיות היומיומיות שלהן דרך ה- Web. במקום לקנות, להטמיע ותחזק את התוכנה בעצמם, משתמשים יכולים עתה לרכוש מנוי לפתרונות SaaS ולנצל את יתרונות תפקודיות היישום בלי צורך לדאוג לטכנולוגיה התומכת ביישומים. זו תפנית חשובה, מפני שלעתים קרובות יישומים ארגוניים יקרים ומסובכים מדי להטמעה עבור חברות רבות. הם דורשים השקעה כספית מראש ברישיון תמידי, ובנוסף עלויות חומרה וכוח אדם נוספות לתמיכה ביישומים. ההערכה היא שחברות רבות מוציאות פי 10 על עלויות חומרה, כוח אדם ותמיכה במהלך חיי יישום התוכנה, מכפי שהן מוציאות עבור רישיון התוכנה המקורי.

כמו כן, כשליש מפרויקטי התוכנה לא מגיעים להשלמתם, והשאר דורשים לעתים קרובות כפליים זמן וכסף מכפי שתוכנן במקור להטמעתם המלאה.

AMR Research מעריכה כי יותר מ- 30% מיכולת יישומים ארגוניים שהוטמעו אינה מנוצלת, מפני שחברות רכשו תוכנות גדולות ומורכבות, בציפייה לדרישות עתידיות שלעתים קרובות לא מתממשות.

כתוצאה מכך, יישומים ארגוניים מגיעים לעתים נדירות להחזר השקעה (ROI), ולעתים קרובות נדרשת עלות בעלות כוללת (TCO) גבוהה יותר מהרצוי.

מחקר של חברת THINK strategies שבוצע ביחד עם תאגיד Cutter, מדווח על זינוק באימוץ SaaS מ- 32% ב- 2007 ל- 64% ב- 2008. ממצאים אלה אושרו לאחרונה ע"י מחקר של חברת הייעוץ מקינזי, שמצאה כי יותר מ- 60% מהמנמ"רים שהשתתפו בסקר שוקלים SaaS כמענה לצרכי ה- IT והעסק שלהם.

וחשוב מכך, הסקר מצא כי למעלה מ- 90% ממשתמשי SaaS מרוצים מאיכות השירותים שהם מקבלים, מתכננים לחדש ולהרחיב את השימוש בשירותים אלה, וימליצו עליהם לעמיתיהם. יישומי לגאסי מעולם לא הצליחו להשיג שביעות רצון דומה או שעורי חידושים והמלצות כאלה.

ההבדל של SaaS ומחשוב ענן

מאחר ש-SaaS ומחשוב ענן אינם דורשים אותה רמה של מאמץ או השקעה הונית לשם הטמעתם, הם מאפשרים השגת ערך מוסף תוך זמן קצר ותוך פחות סיכון.

פתרונות SaaS ושירותי מחשוב ענן רבים ניתנים לבחינה בהטמעות פיילוט כדי לראות כיצד הם מתאימים לתהליכים עסקיים של חברה. הגישה אל פתרונות מבוססי Web אלה מתבצעת דרך האינטרנט, ומאפשרת למשתמשים מרוחקים וניידים, כמו גם לשותפים צד-ג' מורשים לכך, לגשת טוב יותר ולמנף משאבים אלה.

פתרונות SaaS ושירותי מחשוב ענן כוללים היום לא רק גישה מרובת משתמשים ושיתופיות בזמן אמת, אלא שגם יש להם יכולות מעקב אחרי משתמשים ודיווח המאפשרות לחברות למדוד את יעילותם ולנטר את עמידתם בדרישות חוקיות (ציות – Compliance).

התפקודיות רבת היכולות והרמה החדשה של שיתופיות מידע בה לא יכולות להתחרות מערכות לגאסי ויישומיהן, נגזרת מהפלטפורמה מבוססת ה- Web של יישומי SaaS ושירותי מחשוב ענן, המאפשרת גישה מכל מקום ובכל זמן, וניטור רב יותר עבור מטרות ציות וניהול עלויות.

מה משמעות SaaS ומחשוב ענן לתחום שירותים מקצועיים (PS)

כמו לקוחותיהן, חברות PS ניצבות בפני תחרות מואצת ולחצי עלויות. חברות בתחום שירותי IT מקצועיים ומיקור חוץ של תהליכים עסקיים (BPO) ניצבות בפני ריבוי מתחרים ממגוון ארצות מתפתחות, החותכים מודלים קיימים של תמחור.

חברות PS חייבות ללחום בכוחות תחרותיים אלה תוך שהן מנסות להשיב לדרישות גואות של לקוחות ולנסות למנף כוח עבודה מפוזר יותר.

חברות PS פעלו טיפוסית באופן מבוזר כך שיוכלו להיות קרובות ללקוחותיהן. מבנה ארגוני זה הקשה על חברות למנף באופן מלא את עובדיהם המבוזרים ולסנכרן את עבודתם.

אתגרים תפעוליים מהותיים אלה מוגברים ע"י מגמות המקרו של ימינו, המאלצות חברות שירותים מקצועיים לעבור אותו תהליך בחינה מחדש אותו עוברים רבים מלקוחותיהן. מאמץ זה של בחינה מחדש מביא חברות שירותים מקצועיים רבות לאמץ מבנים ארגוניים אפילו מבוזרים עוד יותר ותהליכים עסקיים שיישומי לגאסי לא תוכננו לתמוך בהם.

מובילי תעשיית השירותים חוברים עתה עם ספקי פתרונות לפי דרישה כמו NetSuite כדי למכן את פעילויותיהם ולשפר לכידת לקוחות ושימורם, ניצול טוב יותר של משאבים שניתן לחייב עבורם, להגדיל רווחיות פרויקטים ולאחד מערכות. חברות אלה, כמו מספר גדול של חברות PS אחרות, גם מכירות בכך שפתרונות SaaS ומחשוב ענן של היום עוזרים להם להיות יותר זריזים וגמישים תוך מענה לדרישות ציות הולכות ומתרבות, ע"י אספקת יכולת גיבוי והתאוששות מחוץ לאתר.

המגמות ברורות: SaaS ומחשוב ענן הנם כאן כדי להישאר. חברות ה- PS המובילות מארגנות מחדש את עסקיהן כדי ליהנות מהיעילות אותן מציעות חלופות אלו. הן ממנפות SaaS ושירותי מחשוב ענן כדי להגיב לדרישות המשתנות של הלקוחות שלהם, לעמוד בצרכים התפעוליים המשתנים, ולשפר את ביצועיהן העסקיים.

כותב המאמר: איל גרייפנר, מנכ"ל משותף בחברת NetCloud – נציגת NeSuite בישראל.