האם תוכנה כשירות תחליף את יישומי ה-ERP?

לאחרונה ישנו דיון מעניין העוסק בהשוואה בין ERP מסורתי לתוכנה כשירות ובשאלה: האם המודל של SaaS (Software as a Service) יחליף את מערכת ה-ERP המסורתית בקרוב? זאת, במיוחד לאור ההצלחה הגדולה של חברות כמו NetSuite ו-Salesforce.com בארץ ובעולם.

נתונים שהתפרסמו לאחרונה בדוח של Forrester Research טוענים כי רוב הארגונים הגלובליים הגדולים (75%) כבר משתמשים ב-SOA וב-SaaS במידה מסוימת ו-60 אחוזים מתכוונים להרחיב את היקף השימוש שלהם במודלים אלה בעתיד.

להלן פירוט היתרונות של השימוש במערכת ERP במודל של SaaS:

  1. פשטות. ככלל, קל יותר טכנית לפרוס את ה-SaaS, כיוון שלא צריך לרכוש שום חומרה או להתקין פיזית ולהגדיר את התוכנה כדי להתחיל לעבוד, צריך פשוט להירשם.
  2. עלויות התחלתיות. בעוד שהעלויות ההתחלתיות של רכישה, יישום והטמעה של ERP מסורתי גבוהות, את ה- Saas ניתן להשיק בעלויות נמוכות בהרבה, מבלי להתקין חומרה או לעבוד עם יועצי הטמעה.
  3. גישה. Saas מאפשרת למערכת להיות בלתי תלויה במיקום שלך בעולם. אם אתה מחובר לאינטרנט, אתה יכול לגשת למערכת ממחשב נייד, למשל.
  4. תשתיות טובות יותר ויתרונות איוש. ארגונים מעטים יכולים להשקיע בתשתיות ואבטחה כפי שהשקיעו ספקי ה- SaaS בכך שהם מציעים שירותי תחזוקה מלאים, ספקי SaaS מאפשרים לארגונים לצמצם את הצורך בעובדים.
  5. התנסות חינם. כמעט כל ספקי SaaS מאפשרים התנסות חינם במוצר. נסו את השירות, הישארו איתו אם אתם מרוצים. הלקוחות יכולים להתוודע לערך היישום לפני שהם משלמים עליו.
  6. ללא סיכונים. אם החברה לא מרוצה מהשימוש ביישום, קל להפסיק להשתמש בו. כל שצריך לעשות הוא לייצא את הנתונים ולסגור את החשבון. ובדיוק בגלל סיבה זו, אחת המשימות העיקריות של הספק היא להתמקד בשירות הלקוח וצרכיו. מודל המנויים מאפשר לבחון את הספק מדי חודש בחודשו.
  7. עלויות תחזוקה. בדרך כלל יישום ERP מסורתי מעורב ספק המבצע את פרויקט היישום וההטמעה של המערכת. לעיתים רחוקות ניתן להתנתק מהתמיכה של הספק מייד לאחר הפעלת המערכת. מורכבות התהליכים, ההתאמה והשימוש מאלצים את החברה להמשיך ולצרוך שעות תמיכה מאותם ספקים. העלויות השוטפות של תוכנות המבוססות על מודל של SaaS נמוכות משמעותית בשל היותן פשוטות לתפעול ובשל היותן בשלות יותר בשלב השימוש הראשוני במערכת. מעבר לכך, כל נושא השדרוגים, טיפול בבאגים והתקנת Patches כלולים בעלות הרישוי.
  8. בקרה תפעולית. בשל העובדה שמערכות ה- ERP הן מערכות הליבה ברוב החברות, רובן רוצות שתהיה להן זמינות מלאה של המערכת. אם מערכת ה- ERP מושבתת, התהליכים העיקריים של החברה מפסיקים. ספקי ה- SaaS בדרך כלל מספקים שירות טוב יותר מאשר מחלקות IT פנימיות בשל ההתמחות שיש להם במתן שירות מסוג זה ובשל הרגישות הרבה שיש לכך.

לסיכום, אני יכול לומר שבשתי האפשרויות יש הרבה מאוד נקודות לחיוב, ולמרות שמודל ה-SaaS יחסית חדש בעולם ה-ERP חשוב לקבוע קדימויות מדויקות לכל הגורמים ולהעריך אותם על-מנת לזהות את התוכנה המתאימה ביותר לכל ארגון. כפי שציינתי, בדיון אודות מודל ה-SaaS נראה שזהו פתרון טוב לחברות קטנות ובינוניות שלא השקיעו רבות במערכות ERP המותקנות אצלן.

עסקים קטנים יותר ללא גישה למערכות ERP צריכים להיות הראשונים שיאמצו מודל זה כי הדרישות שלהם יהיו נמוכות יותר. במיוחד, אם נסתכל על עלויות הבעלות הכוללות של SaaS לעומת פתרונות המותקנים באתר החברה, ה- SaaS יהיה זול יותר. כלומר, יהיו בשוק כוחות שיעודדו את המודל הזה.

לגבי אבטחה, היכולת לבודד פיזית את הפעולות בארכיטקטורה מרובת משתמשים באמצעות וירטואליזציה תעזור מאוד להתמודד עם החששות הקשורים לאבטחה. היות שקיימים פתרונות CRM חזקים מצליחים כל כך ודור חדש של Rich Internet Applications יספק חוויית משתמש עשירה וטובה, יש ראיות המצביעות על כך שהשוק יעבור ל-SaaS ושוק ה-ERP ילך אחריו.

הכותב הינו מנכ"ל משותף בחברת NetCloud העוסקת במתן שירותי ייעוץ, ליווי והטמעת מערכות מידע בכלל ומערכות CRM ו-ERP בפרט.